lördag 14 maj 2011

Gamla grejor och så en blomma

Visst är det en fin design på fotogrejor från 50-talet. Blank metall, och en gedigen känsla även om de inte var på långa vägar så användarvänliga som dagens motsvarigheter.



Allt som oftast ser man hur det här utförandet inspirerar till nya grejor med ”vintagelook”. Som ofta bygger på att man klär in plastkonstruktioner med en tunn hinna av metall. Själv skulle jag nog inte köpa en nytillverkad kamera bara för att den ser gammal ut.
Ibland hör man att kamerorna höll bättre förr, vilket verkligen är en sanning med modifikation då gemene man fotograferar mycket mer nu än någonsin tidigare. Canon gjorde på 80-talet en undersökning för att se hur många bilder genomsnittsanvändaren tog med sin systemkamera (OBS! Icke proffs). Man kom fram till ca 10 rullar om året. Det vill säga 36x10=360 bilder.



Jag skulle tro att den genomsnittlige digitala fotografen idag kanske tar 3 000 bilder om året. Men jag tror också att det är stor skillnad på antalet om man jämför olika åldersgrupper. En äldre användare med rötterna i det analoga är nog fortfarande ganska återhållsam i sitt fotograferande medan den yngre generationen som vuxit upp med att bilder är gratis, antagligen tar tio ggr så många bilder under samma tid. Själv plåtar jag praktiskt taget dagligen och tar ungefär 5 000 bilder/år.



Skulle man ha använt kamerorna lika frekvent på 60-talet har de antagligen totalhavererat på några få år. Nu handlar detta inte om proffskameror, det är viktigt att påpeka. Men generellt var kamerorna definitivt inte bättre förr, tro mig, jag var med då.
Men visst är det är kul att titta på gamla grejor och fascineras över utförande och av hur krångligt allt var då. Och nånting måste man ju samla på…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar