onsdag 24 juli 2013

Kortbyxor och några bilar


Efter de senaste dagarnas värmebölja insåg jag att det kunde vara läge att inhandla ett par kortbyxor, eller shorts som antagligen är den korrekta benämningen. Jag har inte haft shorts på många herrans år, och minns inte när jag senast köpte ett par. Hursomhelst begav jag mig till Triangelns köpcentrum. Inte för att det är bäst, alla köpcentra har ju samma urval av butiker. Nä, det ligger helt enkelt närmast till. Väl där upptäckte jag att dagens mode tycks föreskriva betydligt längre kortbyxor än vad jag tänkt mig. Jag vill ha kortbyxor som slutar vid knäet. Inga vadarbrallor. Man är ju ingen musselplockare heller.
Efter att ha skannar sortimentet i några butiker med ungefär samma innehåll, hamnade jag på HM (undrar hur många av deras kunder som vet vad bokstäverna H och M egentligen är en förkortning av?). Efter att ha strosat runt i butiken ett tag frågade jag en vänlig dam som höll på att fylla upp på hyllorna. Det blev en annorlunda konversation mot vad jag väntat mig:

- Ursäkta. Shorts?
- Ja, det har vi!
- Fint, var?
- Ja, dom är överallt!
- Förlåt?
-Ja, vi har inte samlat dom på ett ställe. Vi har sorterat allting efter garderober.
-Jaha?
-Ja, efter plagg som matchar. Färger och stil och så. Du får gå runt och titta och se vad som kan passa.

Ett annorlunda upplägg kan man säga. Men eftersom jag bara hade tänkt köpa ett par kortbyxor och inte en hel hop matchande plagg, och inte heller såg några svårigheter att passa in ett par nya byxor i min befintliga sommargarderob, kände jag att deras upplägg knappast gjorde mitt liv enklare.
Jag insåg att om jag skulle behålla mitt någotsånär sunda förnuft, så gällde det att fatta ett snabbt beslut. Det blev ett par klassiskt kakifärgade som slutade strax ovanför knäet för hundranittinie spänn.
Om jag blev nöjd? Jajamen! Hoppas bara att värmen håller i sig...

Några bilar på stan ur arkivet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar