torsdag 18 juli 2013

Cykeltur


 Det är alltid skönt med en uppfriskade cykeltur i sommarvärmen. Igår blev det en sväng till brofästet, en lagom utflykt på dryga två mil. Jag började lite slappt i Västra Hamnen där jag köpte en Latte hos Gateau. Hängde en stund med mitt kaffe vid monumentet över båtbyggarna på Kockums ("Farväl till de sju haven" 1989) vid hundrastplatsen och tog sedan cykelbanan västerut. Konstaterade lätt irriterad att folk inte har koll på att cykel/gångbanan är uppdelad med ett vitt streck i mitten. Gångtrafik närmast havet och cyklar på den andra. Ska det vara så svårt att förstå? 


Hursomhelst. Stannade till vid bågskytteklubben där det pågick viss aktivitet. Kom att tänka på det gamla skämtet om att gå med i skytteklubben: "Lär dig skjuta och träffa nya vänner!"




Framme vid brofästet blev det mest en massa likadana bilder som jag redan tagit vid tidigare besök. (Så gör vi nog alla ibland.) Men några hyggliga bilder blev det. Eller i alla fall en. Jag gillar den med paret och den lille grabben.


På hemvägen passerade jag Strand Hotell som så många gånger förut. Men nu föll ljuset annorlunda och man fick nästan känslan av en bild ur "The Towering Inferno", katastroffilmen från 1974 med Steve MacQueen.

Utflyktskameran var Nikon D5100 som har den fördelen att man kan vrida displayen inåt. Inga repor och så vänjer man sig av med att kolla på den hela tiden. Objektivet var Nikkor 18-135 som jag nog är ensam om att gilla. Men som utflyktsoptik är det perfekt. En hel del vignettering förstås men det lägger man ju ändå i de flesta fall på i efterhand.

2 kommentarer:

  1. Visst ser det bakvänt ut när den kvinnliga skytten laddar för att skjuta.
    Det är ju helt rätt, hon är ju antagligen vänsterhänt, men det ser ändå 'fel' och lite lustigt ut.

    Olle i Ystad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Det blev inte så bra. Tveksam till att jag har nån bättre, jag stannade till och tog 3-4 bilder. Får se hur jag gör.

      Radera