lördag 2 juni 2012

Bilder från en trädgård


Jag hade för många år sedan en idé att jag ville göra en trädgårdsbok. Precis som kokböcker nu, så var trädgårslitteratur på modet då. Fast jag ville inte göra någon glättad bok i glada färger som visade vårens tillväxt eller sommarens blomning. Nej, jag ville visa senhöstens förfall med halvt förmultnade växter under en tid då trädgården beredde sig på att gå i vila inför vintern. Och inte i färg utan en lätt dyster, eftertänksam bok med bruntonade svartvita bilder och enkla texter som gick i harmoni med bilderna.


Hur det gick? Ja, som så mycket annat, blev det inte klart utan lades åt sidan för att kompletteras och så gick tiden och allt föll i glömska. Tills nu för några dagar sedan när jag, min skanner och Photoshop utforskar det gamla arkivet. Det här är en del av materialet, det finns mer, någonstans...
Det finns också (någonstans) ett annat påbörjat projekt med svartvita bruntonade trädgårdsbilder, fast tagna under några sensommarkvällar. Också det en idé till en bok, fast med recept och dikter och texter i en salig blandning men relaterade till bilderna. Finns också nånstans... 


Bilderna är plåtade med Nikon F4 på Ilford Delta 100. Minns inte vilket objektiv jag använt, men förmodligen en 85:a som alltid varit en favoritbrännvidd. Har du inte testat en sådan, så gör det. Jag kan nästan lova att du kommer att älska detta objektiv mer än något annat. 

Det handlar inte om överlägsen skärpa, färgåtergivning, bokeh eller den typen av kvalitéer som man kan läsa sig till i tester och som framhävs i diverse teknikbloggar så fort det kommit en ny optik på marknaden. Nej, det är betydligt mer svårförklarligt, då det handlar om känslan när kamerans avbildning av ett motiv närmar sig vår egen upplevelse av det. Så; skaffa en 85:a och skåda ljuset!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar