onsdag 30 maj 2012

Fler gamla italienska bilder


Ytterligare några italienska bilder från 1981. Stillsamma bilder utan folk, precis som på förra rullen. Några motiv åt det religiösa hållet från någonstans i norra Italien. Jag ökade bruntoningen en aning jämfört med bilderna i förra inlägget för att förstärka vykortskänslan. Även de här bilderna är tagna men Nikon FM och med största sannolikhet en 35/2.8.

Jag hade gott om objektiv då (precis som nu) men brukade bara resa med två; 35 och 85. Jag hade bara fasta brännvidder, zoomarna var inget vidare vid den här tiden. Det skulle dröja till slutet av 80-talet innan jag köpte min första. Det blev en Nikkor 80-200/2.8, en bamse på två kilo så det var liksom inte något man släpade med på resa.

Retuscheringen av bilderna är omfattande pga allt damm som fastnar på negativen. Men även om dammet också tog sig in i det gamla mörkrummet, så känns det som det var lättare att hålla rent en negativmask i en förstoringsapparat än en skanner. Men hursomhelst är i alla fall retuscheringen enklare nu.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar