onsdag 16 maj 2012

En papegoja på stan


Tog en sväng på stan i går eftermiddag. En promenad från väster till öster med diverse stopp på vägen kan man säga. Målet var Scandinavian Photo, som jag tycker är dels välsorterad men också har den trevligaste personalen. Jag gillar inte när man får känslan att man kommer och stör vilket man känner ibland när man besöker tex Rajala.

Närmaste vägen mellan två punkter är som bekant en rak linje, men hur kul är det? Dessutom ser jag mig inte som någon motionspromenerare, utan mer en strosare som vill se något på vägen. Som den här killen som sitter i fönstret och visar världen där ute för sin papegoja.

Jag tittade också in hos Christers kameraverkstad för att kolla ifall han möjligtvis kunde ha ett batterilock till en Spotmatic. Vilket han faktiskt hade! Sedan blev det ju logiskt att börja prata om den gamla analoga tiden för elektroniken, dvs före 1975. 
Christer som reparerat kameror sedan slutet av 50-talet hade mycket att berätta. Har man en gammal klenod (eller ny för den delen, han reparerar allt) kan jag rekommendera ett besök; Kamerateknik ligger på Fredriksbergsgatan 8. Och därifrån är det inte långt till Scandinavian Photo, och det var ju dit jag var på väg.
Det blev också ett trevligt besök, även om det inte blev någon affär. Inte nu, men kanske så småningom. När jag bestämt mig...

3 kommentarer:

  1. Så roligt att du var inne på Scandinavian. Jag jobbar där nu om dagarna faktiskt.
    Vad var det som förde dig dit? :)

    SvaraRadera
  2. Hade tänkt jag skulle kolla på ett 45/1.8 till min GF1, men det blev mest socialt kamerasnack med Petter och (en annan) Fredrik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha du. Vad jag vet så är det inte överflödigt av panasonic-prylar på lagret.
      Känner du Petter eller Fredrik sedan tidigare?

      Radera