lördag 9 juni 2012

På jakt efter brunt omslagspapper




Var en sväng i stan i går. Uppdraget bestod i att köpa en mindre rulle brunt omslagspapper. Vilket är långtifrån så enkelt som det låter. Men efter att tidigare ha rådfrågat Internet, skulle det finnas i en butik som säljer kontorsmaterial i centrala Malmö. Jag har förstått att de som köper brunt omslagspapper är storförbrukare och köper jätterullar, men i den här butiken skulle alltså även finns papper även i mindre förpackningar, som passade mina modesta behov.


Det började regna så smått under promenaden, men inte så farligt. När jag passerade Södertull morsade jag på Tommy Hansson (Namelosers) som tagit skydd under taket till biografen Royal. Han kallade på mig och vi stod och pratade en stund om rockscenen på 60-talet. Vi var båda upprörda över den stockholmska tyckardominansen när det gällde ”10 i topp” dvs den lista som röstades fram av ungdomar runt om i landet. Programmet sändes varje lördag från två olika platser i landet, med en jury i varje. Men eftersom man inte litade riktigt på att folket i provinsen hade så god smak att man ensamma kunde ansvara för en topplista, så fanns det varje vecka med även en jury från Stockholm.


Regnet hade kommit igång ordentligt när jag lämnade Tommy och fortsatte mot målet. Tyvärr visade det sig när jag, tämligen blöt, anlände till butiken att de mindre förpackningarna av brunt omslagspapper var slut. Man hade bara jätterullar, vilket ju var uteslutet. Tillbaka igen på trottoaren hade regnet lugnat sig en aning vilket ju var positivt i sig. Jag tänkte återvända hem, men efter några kvarter kom jag att tänka på att jag kanske borde göra ett försök hos Matton, den grafiska butiken. Den låg visserligen på motsatta hållet, men jag tänkte att om regnet upphör helt under tiden så kanske jag till och med hinner torka innan jag kommit hem igen.


I Mattonbutiken fanns inte heller små rullar av brunt omslagspapper. Man förklarade att leverantören hade slutat föra dessa. Det fanns numera bara den ”professionella” varianten. Men – man kunde erbjuda papper i lösvikt för fem kronor metern! Jag köpte fem meter. Jag tyckte visserligen inte det var billigt, men vågade inte knorra av rädsla att då bli nekad.
Regnet hade nu avtagit betydligt, inte helt men det kändes ändå ganska bra. Kanske berodde den positiva känslan på att jag lyckats komma över något så eftertraktat som en mindre rulle brunt omslagspapper... 


(Bilderna är tagna under sista delen  av promenaden när regnet började avta, dvs efter jag lämnat Matton)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar