söndag 10 juni 2012

Bilder från 1950-talet


Jag har en del gamla negativ efter min far. Han hade en tämligen pragmatisk syn på fotografi, dvs man fotograferade bara vid vissa tillfällen och med mycket rimliga kvalitetskrav. Jag tror att hans syn på foto nog var ganska vanlig. Fotografi som sådant hade inget egenvärde utan man tog några bilder när det fanns anledning och gick det bara att se vad bilden föreställde så var man nöjd. 


De här bilderna är tagna i Danmark, förmodligen i samband med affärsresor. Vet inte när, men någon gång under första halvan av 50-talet känns som en rimlig gissning. Min far är med på två av bilderna. Dels den översta där han sitter på fotsteget till en lastbil och halsar en pilsner och sedan på parkeringsplatsen iklädd fluga och skinnjacka.


Jag gillar verkligen bilden av mannen i kostym och basker som spolar av bilen. Här har farsan lyckats; en enkel fin komposition.


Familjebilden tagen en regnig dag i Köpenhamn är också en favorit. Alla är uppspelta och glada utom den lilla flickan som står som fallen från skyarna och stirrar in i kameran. Cyklisten i bakgrunden på den regnvåta gatan tillför en nästan parisisk atmosfär. Lite synd på personen som går in i bilden i högerkant och jag tänkte först; typiskt farsan att han inte tog en bild till. Men han kanske inte såg det. Sökaren på de här gamla kamerorna var inte så precisa. Jag har ingen som helst aning vem människorna är, men jag tycker mycket om bilden.


Gatufoto från 50-talet med lätt oskärpa, tagen i samband med bilden innan. Mannen till höger skulle man kunna kalla ”grosshandlartyp”. Eller kanske rollfiguren i någon gammal svensk pilsnerfilm som ”Lilla Fridolf”?


Avslutningsvis en bild av min morfar i arbetskläder, tagen i Smygehamn där han var fiskare. Ett fint porträtt taget i rätt miljö. Jag lärde aldrig känna min morfar, jag var visserligen 12-13 år när han gick bort, men det hade nog inte gjort någon skillnad om han levt längre. Han var en hård man och jag växte upp med en bestämd känsla av att han inte tyckte om barn.

Fotnot
Sv/v mellanformat var mycket vanligt under 50-talet och filmerna framkallades i fotoaffären där man lämnade in dem. Bilderna blev ganska små eftersom filmerna kontaktkopierades, 6x6cm var vanligast, 6x9cm från lite äldre bälgkameror. Det var inte så vanligt att man gjorde förstoringar. Jag ser på ett bildkuvert att en sv/v framkallning då kostade 90 öre (ca 12:- i dagens penningvärde) och bilderna kostade 80 öre/st (ca 10:- i dagens penningvärde).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar