tisdag 10 april 2012

Det digitala mörkrummet



Jag fotograferar alltid i RAW eftersom jag tycker det är helt överlägset. Plåtar man i JPEG får man acceptera att kameran på eget initiativ har ”förbättrat” bilderna med det inbyggda programmet. I RAW får man den oförfalskade sanningen (se bilden till vänster). Jag öppnar mina bilder via Bridge i ACR (Adobe Camera Raw) där gör jag det mesta av ”mörkrumsarbetet” ; densitet, mättnad, kontrast, lägger på vignettering etc, och sparar sedan filen som DNG (Digitalt Negativ). Detta öppnar jag sedan i Photoshop för slutarbetet. Här gör jag retusch, förstärker skuggor och highlights, beskär, ändrar storlek och lägger på skärpa.
Vad jag också gillar med ARC är att det är så enkelt att skapa presets ifall man har ett gäng bilder tagna vid samma tillfälle eller förutsättningar och ska lägga på samma grundjusteringar. Också mycket användbart när man ska bearbeta skannade negativ.

När jag sedan är klar arkiverar jag allt i en mapp som jag döper efter fotograferingsdatum. Denna hamnar sedan i en mapp döpt efter fotograferings-månad, som sedan sparas i en års-mapp.
För att spara utrymme kan man slänga RAW-filen eftersom en DNG-fil är oförstörd och innehåller all information från RAW-filen.

Tidigare när jag använde PC var jag tvungen att plåta JPEG+RAW för att enkelt kunna sortera bilderna. Detta eftersom PCns förhandsgranskare inte kunde läsa RAW. Något som MAC inte har några problem med.

Det blir ju så att man skapar personliga arbetsrutiner efterhand, precis som man en gång gjorde i det analoga mörkrummet. Jag har funderat på att skifta till Lightroom, men jag är lite seg med nya grejor. Men jag hör att väldigt många är positiva till Lightroom.
Jag köpte Aperture för något år sedan, fick ett bra erbjudande, men det har liksom inte blivit av att använda. Har testat men det kändes långsamt också saknade jag vissa reglage. Kanske gör jag ett nytt försök så småningom. Men inte nu.

Bilderna är tagna från Eiffeltornet 1978. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar