måndag 7 november 2011

Industriell arkitektur



En omgång med blandade bilder från Malmö hamnområde. Bilderna är tagna i Mellersta hamnen, Östra hamnen och Oljehamnen.


Det var några söndagar i juli som jag cyklade ner i Malmös hamnområden och tillbringade några timmar med att försöka fånga det tidlösa i gamla industribilder.


Det är klart att motiven kan upplevas som statiska, men själv ser jag det som en del av grejen. Ödsligt, stelt statiskt…


Jag gillar faktiskt den här typen av stillsamt öde arkitekturfotografi.


Det är också lite rogivande att stå på behörigt avstånd för att få ett bra perspektiv.


Jag använde stativ eftersom en del bilder består av flera exponeringar.


Jag har använt Nikon D80 och 28-70/3.5-4.5D, ett objektiv från slutet av 90-talet.


Jag gillar ju gatufoto, och även om det verkar fjärran från den här typen av fotografi, så faller ju båda inom ramen för det dokumentära. Den stora skillnaden är att gatubilder ju inte går att ta om, där skildrar man alltid ett unikt ögonblick. Arkitekturfoto handlar i och för sig också om ett speciellt tillfälle där ljuset faller rätt. Men man kan alltid återkomma – stämmer det inte ena dagen, är det kanske bättre nästa.



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar