onsdag 6 juli 2011

Söndag i Mellersta hamnen



Var nere i Mellersta hamnen i söndags. Tänkte att en söndag skulle vara en perfekt dag att ta lite ödsliga bilder på gamla industribyggnader. Jag har inte varit i de krokarna på många år och man kan lugnt säga att ödslighet var ett understatement. Under de timmar jag tillbringade i området såg jag bara några lastbilschaufförer vid infarten till frihamnen och två gubbar som fiskade vid Hullkajen. Ingen av dem erbjöd något motiv så jag fick koncentrera mig på den industriella ödsligheten som det ju var tänkt från början.



Eftersom jag aldrig vill släpa på mer grejor än nödvändigt utan brukar nöja mig med kamerahus och ett objektiv, gäller det att välja rätt.



Jag hade först tänkt ta min D40X med en 28/3.5, men hittade i kameraskåpet en 28-70 som jag glömt bort att jag hade. Jag köpte den för 520 kronor på Tradera i höstas. Jag lade ett bud efter att ha läst i en test (Ken Rockwell) att det skulle vara en mycket bra, prisvärd optik. Objektivet tillverkades mellan 1992-99 och var som nytt ganska dyrt (jag tror drygt 3 000 kronor). Mitt exemplar är tillverkat omkring 1997.



Objektivet har autofokus, men bara med kamerahus som har autofokusmotor. Så det fick bli min D80-hus, som jag inte använt på ett tag då jag på senaste tiden kört mycket med mina gamla Pre Ai-objektiv som ju inte passar det huset.



Jag måste säga att jag blev imponerad av bildkvaliteten som jag upplever som högre än hos mina andra modernare zoomobjektiv. Jag gillar också att bländaren har 9 lameller vilket borde ge (har inte testat) en ganska snygg oskärpa, eller bokeh som det numera heter, när man vill ha kort skärpedjup. Objektivets kontrast är visserligen något lägre än hos modernare konstruktioner men det tycker jag spelar mindre roll.



Har använt mig av HDR, tre exponeringar automatisk gaffling, framförallt för att få bättre teckning i skuggpartierna. Det kommer ett lass ”vanliga” bilder också längre fram.



Fotnot
Det ligger nära till hands att tro att beteckningen ”D” på objektivet står för ”digital” men det står för ”distance” och betyder att det går information från objektivet till kamerahuset om vilket avstånd skärpan är inställd på. Detta för att få mer korrekta exponeringar vid fotografering med blixtautomatik under särskilda omständigheter. När objektivet tillverkades var detta en innovation men är nu så självklart att det inte längre skrivs ut på objektiven.

1 kommentar:

  1. Mellersta hamnen, och östra, är något jag helt missat. Jag måste dit.
    Förresten, det var verkligen ödsliga bilder.

    SvaraRadera