lördag 23 juli 2011

Några byggnader i Malmö



Malmö centralstation har verkligen blivit lyft, på alla plan. Passagerartrafiken skapar ett folkliv fjärran från de öde vänthallar jag minns från min ungdom.



Slagthuset, väl mest är känt som musikal/teater/hålligångställe/konferens centra. Den höga byggnaden stod klar 1993, de omgivande lägre byggnaderna av tegel är från 1904 och byggdes för att användas som kommunalt slakthus.



På baksidan av Ferdinand Bobergs gamla posthus från 1906 svävar ett jätteakvarium mellan två massiva huskroppar. Jag vet inte om jag tycker det är så fint, kan inte heller gissa vad Boberg skulle tyckt. Kanske hade han tyckt det blev helt okej.



Utsikt mot Hjälmarekajen, en gång industriområde nu exklusiv plats för företag och kontor.



Via Malmös nyaste bro, som jag inte kan hitta något namn på, kan man ta sig från Ångbåtsbron över Inre hamnen till Hjälmarekajen. Fyren till höger i bild är byggd 1878.



Tar man sig sedan söderut på Nordensköldsgatan passerar man strax Lärarhögskolans stora gröna byggnad.



Lite längre västerut, på Gibraltargatan, passerar vi Engelbrektsbodens bygge från 1964, en gång finansierat av rekordförsäljning av Lee-jeans i ett kyffe på Engelbreksgatan. Nu har Whilborgs tagit över och söker hyresgäster.



Bakom gamla Engelbrektsboden ligger den här svarta byggnaden som bland annat inrymmer Hovrätten. Bilden som är tagen från Gibraltarbron får av någon anledning den stora byggnaden att likna en modell.

Nikon D80, Nikkor 28-70/3.5-4.5D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar