torsdag 16 juni 2011

Ett besök i staden Lund



Jag var i Lund häromdagen. Anledningen var att jag skulle titta på ett begagnat objektiv som Mattssons Foto hade till salu. De hade annonserat på Blocket och jag skrev ett mejl innan jag gav mig av, för att kolla så det fanns kvar samt meddela att jag i så fall tänkte komma under dagen. Jag fick svaret att optiken fanns och jag var välkommen in. När jag några timmar senare anlände till butiken, kunde mannen bakom disken bara konstatera att objektivet redan var sålt. Så nu har jag satt Mattssons foto på min egen högst privata svarta lista.



Emellertid bjöd Lund på en annan upplevelse om än av turistkaraktär. Tänkte att när jag ändå var där kunde jag ju göra ett besök i domkyrkan. Jag har inte varit där på evigheter, och aldrig med en kamera.





Det var faktiskt en riktigt fin upplevelse, att vandra omkring i denna mäktiga stilrena och stilla byggnad.
Att turista en endast en halvtimmes bilresa från hemmet är riktigt trevligt, man ska bara försöka se det med den tillfällige besökarens upptäckarglädje.





När vi är ute och reser brukar vi alltid besöka en eller flera kyrkor. De är ju för det mesta gamla ståtliga byggnader med rik utsmyckning. Det är också fin avkoppling att gå omkring och känna stillheten och historiens gång i valv och kryptor.




Apropå kryptor så höll man på att hänga upp konstverk en trappa ner. Stora, ganska dystra målningar i grått och svart, upplysta med spotlights.





Ljussättningen och källarvalven gjorde verkligen tavlorna rättvisa.





I källaren står också jätten Finn och kramar en pelare.





På en vägg i domkyrkan hittade jag den här hårdrockssymbolen.




Det fanns fler dödskallar i källaren.



I en kyrka av den är storleken måste det förstås finnas en mäktig orgel.




Och en bra klocka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar