torsdag 20 maj 2010

Åter på Öster



Visst är det pampigt, funkishuset från 1930 på hörnet av Kungsgatan och Östra Förstadsgatan? I det här huset fanns tidigare stadens dammigaste skivbutik med det största sortimetet av udda CD-skivor. Nu huserar här China Box, som säljer kinesisk snabbmat. Jag brukar ofta gnälla över förfulning, brist på hänsyn när man sätter upp skyltar, då en del mer kan liknas vid nerskräpning än upplysning. Men Jag tycker faktiskt att China Box skylt är helt okej på den här gamla svängda fasaden. Den går också i ton med…



… skylten till det här snabbmatstället på andra sidan gatan. Den här stadsdelen behöver verkligen livas upp och jag tycker faktiskt att det är på gång. I alla fall här kring Värnhemstorget.



Men några kvarter längre bort, på väg mot Slussen ser det emellertid ut så här.



Men lite längre fram i gatan på motsatta sidan hittar man denna pastorala idyll.



Går förbi Carolibron som blev helt ombyggd förra året. Jag vet inte vad som var fel med den gamla, men tycker hur som helst att den nya bron blev fin.



På andra sidan kanalen ligger detta strykjärnshus. Jag vet inte riktigt när det är byggt, men skulle gissa på någon gång under 80-talet. Här låg tidigare en likadan byggnad som revs då den var i väldigt dåligt skick. Jag tycker nog att den gamla tegelbyggnaden i och för sig såg bättre ut än den här något krystade fasaden. Gatan till höger som går ner mot Östervärnsskolan heter Lilla Kvarngatan och jag kan nämna att jag och en kompis hyrde en studio där på nummer nio i mitten av sjuttiotalet. Även detta hus har fått stryka på foten till förmån för nybebyggelse.

2 kommentarer:

  1. Tack för mycket trevliga bilder! Angående den pastorala bilden, här började en gång i tiden Viktoriagatan som gick fram till Malmgatan. Sista huset på vänster sida härifrån sett kallades lufthyrehuset, varför vet jag inte riktigt men jag föddes där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din positiva kommentar. Intressant det där med Viktoriagatan, undrar när den försvann? Ska kolla på en gammal malmökarta. Ha det fint!

      Radera