onsdag 24 april 2013

Förr och nu


1978

Den här Malmöbilden från 1978 hade jag med i ett inlägg för lite mer än ett år sedan. Men jag kunde inte komma ihåg exakt var jag tagit bilden. Men så fick jag en kommentar från Jan Nilsson, där han menade att gatan på bilden med stor säkerhet var Frans Henriksgatan. Jag har sedan dess tänkt bege mig dit för att få det bekräftat, men det har liksom inte blivit av. Förrän idag. Och visst har Jan rätt! 

Det har hänt överraskande lite på 35 år. Gatan är inte längre enkelriktad och dörren på hörnet har blivit inramad av grönska. Men annars är det mesta sig likt. Dock har en del av gasverket i fonden rivits och man kan nu istället skymta en del av Österportsskolan. Det har också tillkommit en fastighet på Gasverksgatan. Sen har ju den kvarvarande delen av den gamla industrifastigheten blivit konstmuseum, men det syns ju inte här.

2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar