torsdag 29 november 2012

Slightly out of focus



Det händer ibland att jag missar skärpan. Det beror på olika saker, inte på min kamerautrustning, den är bra nog. Nej, det brukar bero på en kombination av svagt ljus och att motiven eller jag själv (ibland både och) är i rörelse när jag tar bilden. I och för sig kan man ju säga att jag borde vara bättre förberedd genom att tex i god tid ha höjt ISO-talet. Det händer också ibland att autofokusen spelar mig spratt (eftersom jag inte läst manualen ordentligt). För det mesta irriterar det här mig, men ibland gör det inte så mycket. Jag kan till och med tycka att i en del bilder förstärks den dokumentära känslan med lite rörelseoskärpa (felfokus är svårare att prata bort).

Men vad gör en ögonblicksbild/snapshot till en bra bild? Jag tror att de flesta håller med om att det viktigaste är att bilden lyckas förmedla en känsla. På andra plats skulle jag säga bildkompositionen. Sedan bakgrund och miljö. Extremt god skärpa kommer längre ner på listan. För visst är det så att när man tittar på bilder vill man nog i första hand bli berörd av innehållet i bilden snarare än fascinerad av den goda skärpan? Tänk bara på den legendariske fotografen Robert Capa, som döpte sina memoarer till “Slightly out of focus”, säkert inte utan anledning.

Fast, visst finns det tillfällen när man både blir berörd av innehållet och fascineras av detaljåtergivningen. Som till exempel när man ser på bilder av den amerikanske fotografen Gregory Crewdson. Men då handlar det förstås inte om några snap-shots utan om extremt välplanerade och iscensatta bilder. Hursomhelst är det mycket intressant. Om du inte har sett den så kolla dokumentären “Förortens magi” som handlar om honom på Svt play. Den är tillgänglig fram till Jul ungefär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar