tisdag 27 november 2012

Fler bilder från Siena



Ytterligare några bilder från gatorna i Siena, en stad av en storlek som är helt perfekt att strosa omkring i. Turistflödet är inte så starkt i november, vilket gör det lite enklare att fotografera, samtidigt som det är svårare att vara diskret. Men folket som bor i Siena verkar ganska vana vid att främlingar med kameror dyker upp lite varstans.

Det är första gången jag använder Lumix G2 till den här sortens bilder.Jag använde tidigare en Nikon D80, men den slutade ju fungera för ett tag sedan. Jag har också en GF1 men där saknar jag en vettig sökare. Men med G2:an har jag hittat ett arbetssätt som jag tycker fungerar överraskande bra. Jag lägger kameran i kameran i vänster hand, greppar runt optiken med tumme och pekfinger. Med skärmen utvinklad mot vänster handled och riktad uppåt, blir det nästan som att använda en schaktsökare. Jag håller kameran i midjehöjd, kollar ner på skärmen och trycker av med höger tumme. Det är ett mycket diskret sätt att plåta på som passar mig bra. 

Ska bara vänja mig lite bättre vid hur kamerans autofokus och automatik fungerar. Jag är dålig på att fördjupa mig i manualer och missar säkert en del inställningar som kunde vara bra att känna till och som kan ge mig bättre bilder under vissa omständigheter. Som när ljuset blir svagt tex. Det händer också lite tokiga grejor ibland när man råkar röra vid skärmen. Så det blir nog trots allt nödvändigt att läsa bruksanvisningen...


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar