onsdag 22 februari 2012

Photokina Köln 1970


Bilder från arkivet
Det har hållits fotomässa i Köln vartannat år sedan 1950. Jag har besökt mässan tre gånger; 1970, 1980 och 1986. Bilderna här kommer från det första besöket. Någonstans har jag bilder även från de andra tillfällena men vet inte riktig var. Bilderna är tagna med min då alldeles nya Pentax Spotmatic laddad med TriX.


Flickorna (som idag bör vara runt 60) gör här reklam för Sylvania X-kub som var en nyhet. Innovationen bestod av en blixtkub för Instamatic kamerorna som kunde blixtra utan batteri.


Foba, ett Schweitziskt företag, var ett stort märke när det gällde lampor och blixtaggregat till studion. Alla kände till Fobalampan.


Omega, amerikanska förstoringsapparater som såg likadana ute år efter år. Jag hade en sådan, tillverkad 1964 som jag slängde på tippen för några år sedan. Tänkte att framtiden, den är nog digital. Fast jag behöll objektiven, fall ifall…


Tyska Rollei, som ju fortfarande är ett välkänt märke för de flesta, hade här en jättemonter med bland annat super-8 kameror, projektorer och blixtar.


Det här måste vara redigeringsutrustning eller liknande för 16mm. Observera spårskruvmejseln på bordet, bra ifall man måste justera någon inställning. 


De stora företagen hade enorma montrar, vissa hela hallar. Bilden här vill jag minnas kommer från Agfas monter.


Studiobelysning av okänt märke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar