söndag 9 oktober 2011

På stan med Hasselblad SWC

Entusiastisk över den positiva upplevelsen med förra rullen, bestämde jag mig för att prova på att plåta människor på stan med SWC. Vilket var betydligt besvärligare än jag trodde. Dels är det svårt att vara diskret eftersom man måste gå ganska nära om det ska bli intressant. Och med det följer att perspektivet inte alltid blir så bra.


Såg den här mannen på långt håll och trodde först han var utklädd till ängel med vingar och allt. Men när jag kom närmare såg jag att det var en reklamskylt bakom honom. Men nöjer man sig med en flyktig blick, tycker jag ändå att något av illusionen finns kvar.


Plötsligt dök det upp några ungdomar med en vagn och började dela ut prover på någon ny produkt från Wasa knäckebröd.


Först var folk lite avvaktande, men efter bara ett ögonblick fick man känslan av att bevittna en matleverans till behövande. Folk drogs till vagnen som flugor till en sockerbit. Jag gillar normalt bilder i trängsel, men här blev inte perspektivet helt lyckat. Kolla på mannen till höger i bild. Fast jag minns inte, han kanske var en jätte? Jag ser också att jag borde gått betydligt närmare.




Något bättre, fast här har jag siktat lite illa, beskärningen blev inte helt lyckad.
Konstaterar att ska det bli bra bilder med en sådan här kamera måste man gå skitnära och jag vet inte om jag fixar det ens med sökare.


Trött på människor för den här gången, lämnade jag de centrala delarna för att söka mig till stillsammare områden.


På ett sätt gillar jag kvadratformat, även om det gärna blir lite stillsamt.


Börjar i alla fall bli lite vän med skannern och har hittat arbetsrutiner. Fast jag har mer problem med damm nu än vad jag tidigare hade i det analoga mörkrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar