söndag 17 juli 2016

Loppisfynd och dylikt


Jag gillar att gå på loppisar och i secondhandbutiker. Man vet inte riktigt vad man kommer hem med. Man får ha ett öppet sinne och brett behov. Flera av butikerna har också inrett kaffehörna där man kan fika för en billig peng. Stillheten och mysfaktorn får man på köpet. Där brukar också finnas böcker och tidskrifter man kan bläddra i medan man dricker kaffe. Rekommenderas!


För några år sedan såg jag en dokumentärfilm som handlade om att man återfunnit Robert Capas negativ från spanska inbördeskriget. Den hette "The Mexican Suitcase". Jag fick då för mig att jag också skulle förvara mina gamla negativ i en gammal skamfilad resväska. Inte för att det skulle göra mitt arkiv mer intressant, det innehåller tyvärr mest skräp. Men, det var känslan jag var ute efter. Och så fick det bli. Loppisfynd naturligtvis. Fast nu har gamla reseffekter blivit populärt i inredningssammanhang vilket inneburit att priserna skjutit i höjden. Fast har man tur kan man fortfarande hitta en gammal resväska under hundralappen.
Så här skrev jag om filmen när den visades på SVT:
https://vanligabilder.blogspot.se/2013/07/den-mexikanska-resvaskan.html


Idag var jag på Drottningtorgets loppis. Hittade två askar som jag gillade. Säljaren sa att dom var köpta i Kyoto, Japan. Askarna är lätta, tillverkade av många lager tunt papper som är limmat och sedan lackerat. Dom verkar gamla och är lite slitna. Men sånt stör inte, jag tycker snarare att det tillför att det syns att saker är gamla; patina. Utom glas och porslin förstås, det ska vara helt. Hursomhelst fick jag askarna till ett bra pris. Så här i efterhand skulle jag ha frågat mer om dom. Men tänkte inte på det just då. Synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar