onsdag 9 april 2014

Bruce Gilden på Kobra


Tittade på Kobra på Svtplay häromdagen. Programmet handlade om att vi ser ansikten överallt. Det var bl.a. om dataprogram som kan identifiera ansikten och att plåta självporträtt. Och så fick vi följa fotografen Bruce Gilden på New Yorks gator där han plåtade  gatuporträtt. Jag har alltid gillat Glidens bilder, dom är tagna mycket nära och "rakt på". Här fick vi se hur han jobbar. Han kör med Leica och kort optik, håller kameran i höjdformat i höger hand och en blixt i vänster 70-80 cm ovanför kameran. Sen tränger han sig på folk, riktigt nära, 30-40 cm, och bränner av en blixt. Om någon härsknar till eller råkar knuffa till honom blir han riktigt förbannad. Spontant tycker jag att han borde få på truten. Vilken han säker också fått. Men man får känslan att han väljer sina offer. Han verkade prioritera gamla försvarslösa och folk som såg lite sjabbiga ut. Kanske inte så konstigt. Alla har en privat sfär och många skulle inte acceptera att någon främmande tränger sig på. Speciellt inte med en kamera. Men det finns många människor i en storstad som är vana att bli hunsade och jagade och inte bryr sig om ännu en som tränger sig på dom, även om han har kamera.  Jag fick känslan att det var dessa försvarslösa han var ute efter. Vet såklart inte hur mycket som var ett spel för oss. Han gav sig tex till att högljutt kommentera en kvinnas näsa. 

Men det konstiga var att när vi sedan fick se honom sitta ner och visa bilder och prata om sin fotografering och människorna han plåtade, var han hur medkännande och trevlig som helst. Men på gatan betedde han sig som en riktig skit. Undrar vilken del av honom som är äkta och vilken som är spelad? Jag får säga att jag är kluven. Jag gillar hans bilder, men definitivt inte hans respektlösa arbetssätt. Åtminstone inte det jag fick se i det här programmet där han drog fram på gatorna med samma finkänsla som en stridsvagn där gasreglaget har hängt sig.

Har du inte sett programmet så avsätt en halvtimme och kolla på Kobra på SVTplay. Det ligger kvar ett bra tag till.



Bilderna tog jag igår på Sopstationen. Ett roligt ställe att kolla på gamla möbler och annat som man inte är i behov av. Det enda fotorelaterade jag hittade var ett gäng diamagasin till Kodak carousel för 20:-/st. Riktigt billigt, men inget för mig. 
Kameran jag hade med var Panasonic G5 och 20/1.7









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar