lördag 24 april 2010

Snabbvisit på Möllan



Stannade till på Möllevångstorget på hemvägen i går. Skulle köpa korv, inte kokkorv eller korv att steka, utan munsbitskorv som passar till en öl eller ett glas vin. Sådan korv köper man bäst på Möllan, och då hos Malmö Kötthandel. Min favorit heter bondekorv, alltså inte bond-korv, som jag sade en gång när jag var där och då bara fick en frågande min. Nej, bondekorv heter det.



Möllevångstorget är lite speciellt, känns ganska osvenskt, vilket kanske inte är så konstigt då torghandel och de intilliggande butikerna drivs och ägs av invandrare från olika länder. Här kan man hitta delikatesser från all världens hörn.



De här frusna killarna vid cykelstället uppskattar inte vårväder med temperatur på bara fyra, fem plusgrader.



Arbetets ära heter statyn, som är gjord av konstnären Axel Ebbe som är flitigt representerad runt om i Skåne, framförallt i Trelleborg där han har en egen konsthall. Min favorit av honom är nog Mannen som bryter sig ur klippan som finns att beskåda på Universitetsplatsen i Lund. Arbetets ära kom på plats 1929.






Äkta bondekorv av lokal tillverkning från Malmö Kötthandel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar