tisdag 13 april 2010

Pentti

Jag känner en man som heter Pentti Melarti, han är konstnär, grafiker, illustratör och ett levande uppslagsverk i allt som handlar om konst. Hans grundtips när det gäller att verkligen se något i ett konstverk är tålamod. Han har berättat för mig om en undersökning som gick ut på att se hur länge människor stannar till och betraktar ett verk på en konstutställning. Jag vill minnas att svaret var 15 till 20 sekunder. För att verkligen se allt som ett konstverk har att ge, bör man enligt Pentti titta i minst 15 minuter. Det säger sig självt att i Penttis värld kanske man inte hinner med så många verk på en utställning men upplevelsen blir garanterat desto större.

Nu är jag inte där, och kommer säkerligen aldrig dit, jag har inte Penttis tålamod, inte heller hans passionerade intresse för konst. Men ofta när jag är på en konstutställning eller på museum, så tänker jag på Pentti och saktar då ner tempot, även inför sådant som kanske inte verkar så intressant vid första anblicken.

Pentti undervisar också, i måleri och grafik. Jag gick en kurs i grafik hos honom för några år sedan. Man utgick från en skiss och sedan ritsade man in motivet spegelvänt i en kopparplåt, färgade in plåten och tryckte sedan bilden på ett papper. Mycket pyssel och lite utrymme för misstag. Men av alla saker Pentti lärde mig, så var den viktigaste det att betrakta konst på ett för mig nytt sätt; med tålamod.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar