torsdag 3 september 2015

Falköpings station


Ibland hamnar man på orter av den enda anledningen att man ska byta tåg. För mig var det korta besöket i Falköping just ett sådant tillfälle. Mitt resesällskap hade nämnt att stationsbyggnaden där var fin. Det var därför extra roligt när man som jag gillar hus och byggnader, att upptäcka att Falköpings station är en av de finaste stationsbyggnader jag sett. Byggd 1934 i stram funkis med stort ljusinsläpp i väntsalen. Stationsbyggnaden är ritad av arkitekt Birger Jonson och kan väl ses som ett skolexempel på den stilrena byggnadsstil som kännetecknar funktionalismen. Det har gjorts en tillbyggnad, med den följer stilen och stör i mina ögon inte alls helhetsintrycket. Ska man gnälla över nåt är det i så fall Pressbyråns rad av övertäckta fönster på gatusidan. Får man göra så? Skäms Pressbyrån!
Falköping central K-märktes 1986.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar