fredag 26 februari 2010

Kronprinsen Köpcentrum

Jag besökte Kronprinsens köpcentrum häromdagen. Jag läste någonstans att det här kvarteret med sitt höghus på 26 våningar som stod klart 1964 innehöll ett av Sveriges första köpcenter. Trots detta känns det som butikerna där i dag få kämpa hårt för sina marknadsandelar. De starkaste kommersiella krafterna verkar vara Systembolaget, Apoteket och Hemköp.



Man har öppnat en så kallad foodcourt i utrymmet som en gång i tiden inrymde Restaurang Kronprinsen där diverse prominenta artister uppträdde innan restaurangen stängde i slutet av 90-talet. Jag minns att jag såg en show där med Povel Ramel och Wenche Myhre någon gång på 70-talet.



Men nu är det som sagt en slags kollektiv servering där. Det var eftermiddag när jag var där och väldigt stilla, men jag vet inte om det var lugnet före eller kanske efter stormen eller om detta var det normala tillståndet.






Apoteket drar som sagt en hel del kunder, även om målgruppen verkar lite äldre. Stadsdelen kallades ju förr för ”käppastan”, och även om det påstås ha skett en generationsväxling så verkar inte Kronprinsen attrahera den yngre generationen i någon större utsträckning.



Bokhandeln har slagit igen, vilket är synd. Närmsta bokhandel nu är väl den vid Fridhemstorget, som har legat där så länge jag kan komma ihåg. Jag minns att jag var där med min mor och köpte en psalmbok till min konfirmation 1962. Min far tyckte det var en onödig utgift eftersom jag lika gärna kunde använda hans gamla, men när vi kollade så visade det sig att numren på psalmerna inte stämde längre, vilket gladde mig eftersom jag gärna ville ha en egen psalmbok precis som mina konfirmationskompisar.



Mellan Kronprinsen och Borgarskolan låg förr ett koloniområde, men nu finns här bland annat en stor idrottsplats som just nu ligger i vinterdvala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar