måndag 13 juli 2009

Fler gamla bilder

En brokig skara gamla bilder tagna under några decennier. Syftet med varje bild var stundens ingivelse och uppdragsgivare jag själv. Detta är första (och kanske enda) gången bilderna blir publicerade.



Vask
På skolan där jag jobbar finns några toaletter från byggåret (1957) som ligger lite avsides och genom detta länge undgått både renoveringsraseri och vandalism (vilket som nu är värst).
Hasselblad med 80/2,8. Film: Ilford FP4. Bilden tagen i juni 2001. (Sedan dess har även dessa undantag blivt renoverade upp till s.k. modern standard)



Karolina
Juni 2002. Tog bilden på dottern i en dörröppning. Fick tipset av en händelse i ett TV-program där en amerikansk fotograf hade studio i sitt garage. Han stod på uppfarten och fotograferade med porten öppen. Jag gjorde något liknande; stod utomhus med kamera och stativ och Karolina satt i dörröppningen, en bit in, för att inte träffas av det direkta ljuset. En frigolitskiva underifrån lättar upp skuggorna. Kameran var en Nikon F4 med 80-200/2,8. Filmen var Ilford Delta 100.



Ragnarök
Bilden är tagen vid en civilförsvarsövning i Revinge, som jag deltog i (inte frivilligt, jag var inkallad). Men inte som fotograf, nejdå, jag tillhörde vattenförsörjningen, lade rör och drog slang. Vi var ganska många om jobbet, så när vi lagt ut rören hade jag gott om tid att strosa runt och fotografera. Bilden tagen i april 1987, kameran Nikon FM med 35/2,8 och filmen Tri-X.



Tvätt
Klänning på tvättstreck i motjus. Sen eftermiddag en dag i juli 1999. Solen är på väg ner men dröjer sig kvar strax ovanför en häck en bit bort som då blir till en svart bakgrund. Nikon F4 med 85/2,0. Filmen var Ilford Delta 100.



En väg på söderslätt
En av allt färre grusvägar. Bilden är tagen i juni 1983 och är en svartvit bild på fiberpapper som jag först bruntonat och sedan kolorerat med oljefärger. Kameran var en Nikon FM med 35/2,8. Och filmen Tri-X exponerad efter ISO 200.



Mål
Malmö, juni 1981. Jag hade hund vid den här tiden och det innebar ju mycket promenerande. Tog den här bilden under en hundpromenad på Limhamnsfältet. Jag tycker fortfarande om det enkla linjespelet mot himmelen, tror det är ett rugbymål.
Nikon FM med 35/2,8 med ett orangefilter på för att mörka ner himmelen. Filmen var Tri-X.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar