tisdag 5 augusti 2014

Billiga verktyg

Vart går man ifall man vill ha tag på billiga verktyg? Jo, det får bli närmaste loppis. Jag behövde ett stämjärn och jag vet att jag har ett eller flera i gömmorna nånstans. Men de är helt omöjliga att hitta. Hade ingen lust att lägga 199 spänn på Clas Ohlson för ett kit med 4 st, när jag bara behövde ett. Det är ju inget man använder till dagligdags. Så jag chansade på Drottningtorgets loppis och hoppades på tur. Det gick nästan. Visst, jag hittade ett stämjärn, men det var i bedrövligt skick. Mannen som sålde, hade en låda som innehöll diverse verktyg, förutom dåligt stämjärn även en skränktång. En sån har jag inte sett på evigheter. Jag tittade lite för länge på den. Säljaren såg mig som en spekulant och sa att vi säkert skulle komma överens. Jag sa att jag var ute efter att stämjärn. Han konstaterade dystert att det enda som fanns var det jag redan tittat på. Jag tänkte att det iofs nog skulle gå att slipa upp, och rotade vidare i lådan. Jag hittade en syl med träskaft. Det vet ju alla att ska man ha en syl så ska det vara en med träskaft. Jag frågade om han kunde göra ett paket med stämjärnet, sylen och skränktången. Han tittade en stund på den lilla samlingen och sa: jag vill ha tretti för tången, men du kan få det andra på köpet. Alltså betalade jag för något jag inte behövde och fick det jag behövde gratis. Så kan det bli.



Fotnot
Skränktång var något man använde föra längesedan till att böja tänderna på sågen så att varannan pekade åt höger och varannan åt vänster. Annars fastnar sågen i materialet man sågar i.  Dagens härdade sågtänder behöver man inte skränka, det funkar bara på gamla sågar. Sylen fixade jag till när jag kom hem. Nu måste jag slipa till och skärpa stämjärnet, också försöka tänka ut vad i all världen jag ska ha skränktången till...

Lite blandade bilder från ett tidigare loppisbesök i sommar som det inte blivit av att lägga ut:





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar